Mitmekesine terviklik õppekeskkond
Füüsiline, emotsionaalne ja vaimne õpikeskkond tervikuna toetab Setomaa valla ja Setomaa koolide eripära ja traditsioone. Vaimne, sotsiaalne ja füüsiline õppekeskkond kujundatakse üheskoos kogukonnaga.
- Füüsiline õppekeskkond kujundatakse peamiselt koolimajas. Füüsiline õppekeskkond tagab õpilaste turvalisuse ja tervise kaitse. See tähendab, et ka väljaspool kooli ruume ning virtuaalses õppekeskkonnas peab õpilane ja õpetaja tundma ennast turvaliselt ja kaitstult.
- Sotsiaal-emotsionaalne õppekeskkond kujundatakse suhete loomise ja suhtlemise teel nii kooli ruumides kui väljaspool, samuti virtuaalselt. Sotsiaal-emotsionaalne õppekeskkond tagab, et nii õpilane, õpetaja kui ka kooli koostööpartner tunnevad ennast suhtlemisel turvaliselt ja kaitstult, mõistavad enda kuuluvust ja säilitavad eneseväärikuse nii füüsilises kui ka virtuaalses ruumis.
- Vaimne õppekeskkond soodustab õpilase seadmist tema arengule vastavate, kuid pingutust nõudvate ülesannete ette, mille käigus õpilane omandab uusi teadmisi ja kujundab oma pädevusi. Õpetaja on vaimses õpikeskkonnas samuti õppija, kes arendab oma professionaalsust, et toetada õpilase arengut.
Õppekeskkonna mitmekesistamine
Õppekeskkonna mitmekesistamiseks toimub õpe ka väljaspool klassiruumi ja kooli, kasutades piirkonna organisatsioonide pakutavaid võimalusi, kaasates vilistlasi, ettevõtjaid, korraldades erinevaid aineüleseid üritusi:
- traditsioonilised iga-aastased ülekoolilised erinevate rahva- ja kirikukalendri tähtpäevadega seotud üritused (aktused, õpetajate päev, kolme kooli spordipäev, teatrifestival, moe-show, filmiõhtu, muusikapäevad, talgupäevad, oma kooli päev jms);
- loov-, uurimis- ja praktiliste tööde ülevaate üritused, majandusõpetus ja õpilasfirmade tegevus;
- projektid ja õppekäigud, heategevusüritused, osalemine erinevates haridusprogrammides, mille kavandamisel lähtutakse õppekava läbivatest teemadest, kogukonna prioriteetidest ja ollakse avatud uuendustele.
Ürituste korraldamine
Lisaks kooliruumidele valitakse konkreetsete ürituste korraldamiseks sobivad paigad või virtuaalne keskkond, tagades turvalise ja aktiivse liikumise:
- Vabadussamba juures iseseisvuspäeva jt riiklike tähtpäevade tähistamine
- looduslikud pühapaigad, allikad, mets, lõkkeplats, matkarajad jt objektid
- ettevõtted, talud, pood, lasteaed, hooldekodu
- teadus-, kultuuri- ja mäluasutused – raamatukogu, kultuurikeskus, muuseum, kirik, tsässonad, muusikakool, teatrid, looduskeskused
- sadam, veekeskus, erinevad staadionid, spordikool
- kooli- ja koduümbruse korrastamine (Hirvemägi, staadion, võimla, looduslikud alad, pargid, madalseiklusrada), osalemine maailmakoristuspäeval
- e-õppe päevadel peavad olema tagatud toimivad IT-lahendused
Jõukohane füüsiline ja vaimne pingutus
Õpilastele antakse võimalus saada osa olukordadest, mis nõuavad jõukohast füüsilist ja vaimset pingutust ja mille tulemusena:
- areneb eneseväljendusoskus, valmisolek avalikult esineda nt lastevanematele, oskus reageerida kaotamisele ja ebaõnnestumisele;
- on võimalik kogeda, millised käitumisnormid on sobivad suhtlemisel erinevates oludes, ja tulla oma emotsioonidega toime pingelises olukorras;
- on võimalik hoida korras ümbritsevat keskkonda ning märgata vajadust juhtida sellele tähelepanu;
- saab ette valmistada üritusi, mis eeldavad üksteisega arvestamist ja vastastikust lugupidamist, ning teadvustada traditsioone, loovust ja innovatsiooni;
- saab õppida planeerima tööd ja tegevusi, kasutades alternatiivseid võimalusi.