Väljaspool kooli õpitu arvestamine
Kooli õppekavavälise õppimise või tegevuse (VÕTA) arvestamise eesmärk on toetada õpilase üld- ja ainealaste pädevuste arendamist mitmekesiste kogemuste kaudu. VÕTAt on võimalik rakendada kui
- võimalust vähendada õpilase õpikoormust võrreldes aine õpitulemusi väljaspool õppekava saavutatud õpitulemustega (nt huvihariduses, teadushariduses, vabatahtlikus töös vms);
- kokkuvõtva hindamise vahendit, arvestades õppekavavälises tegevuses omandatud õpitulemusi hinde osana.
VÕTA rakendamisega kujundame Setomaa koolis olukorra, kus
- õpetajatel on võimalus arvestada õpilase individuaalse arengu ja koormusega ning aidata seda teadlikult reguleerida;
- õpetajad julgevad rakendada õpilase mujal omandatud oskusi üldhariduse õppeprotsessis;
- õpetajad toetavad teadlikumalt eriandega õpilaste arenguvajadusi;
- teisest haridusasutusest tulnud õppija kooli vastuvõtmisel hinnatakse süsteemselt tema oskusi ja arengut õpitulemuste põhiselt.
VÕTA kasutamine on võimalik olukordades, kus õpilane
- osaleb huvihariduses (muusikakoolis, kunstikoolis, spordikoolides ja -klubides, erinevates ringides, sh loodus- ja tehnikaringid jne);
- on silmapaistvalt andekas/eriandega, kelle puhul on välja selgitatud, et ta teab ja oskab oma eakaaslastest oluliselt rohkem ja tema omandatud õpitulemused ületavad õppekavas taotletavaid õpitulemusi;
- on kodumaale tagasipöördunud ja tal on omandatud võõrkeel või läbitud mõnes teises aines välisriigi õppekava jms;
- on uussisserändaja või kooli õppekeelest erineva emakeelega;
- on haridustee katkestanud ja uuesti alustanud;
- viibib mingil põhjusel juhendatud õppest ajutiselt eemal (sh õpirändes ja informaalses õppes osaleja).